ANDRIEJ WYSZYŃSKI. PRZEMÓWIENIA SĄDOWE – koncert premierowy

46. FAMA GAZ-SYSTEM TERMINAL SZTUKI
Świnoujście, 15-27 VIII 2016

  • Data 19.08.2016
  • Godzina 19:45
  • Adres ul. Wojska Polskiego 1, Świnoujście
  • Miejsce Miejski Dom Kultury

„Rewolucja proletariacka jest bezlitosna dla wrogów, jest wielkoduszna dla tych, którzy przypadkowo zboczyli na drogę przestępstw, a którzy zdolni są powrócić do uczciwego życia, do szlachetnych czynów, do twórczej pracy”

„Nie ma wprost słów dla opisania w całej pełni potworności zbrodni popełnionych przez oskarżonych. A zresztą, czy tu jeszcze potrzebne są jakiekolwiek słowa? Nie, towarzysze sędziowie, słowa nie są potrzebne. Wszystkie zostały już wypowiedziane, wszystko zostało zanalizowane do najdrobniejszych szczegółów. Cały naród teraz widzi, jakimi potworami są ci ludzie.”

„Cały nasz kraj, od dziecka do starca, oczekuje i żąda tylko jednego: zdrajców i szpiegów, którzy zaprzedawali wrogom naszą ojczyznę, rozstrzelać jak wściekłe psy!”

ANDRIEJ WYSZYŃSKI. PRZEMÓWIENIA SĄDOWE | Bazowy materiał stanowią wybrane fragmenty przemówień sądowych Andrieja Wyszyńskiego z lat 1924-1938 (w języku rosyjskim i polskim), z okresu, w którym pełnił on obowiązki prokuratora, a które zostały wygłoszone w toku procesów m.in.: lenigradzkich pracowników sądownictwa, Zjednoczenia Konserwowego, Siegieńczuka – byłego kierownika stacji polarnej na wyspie Wrangla, trockistowsko-zinowjewowskiego centrum terrorystycznego, antyradzieckiego centrum trockistowskiego, antyradzieckiego „bloku prawicowo-trockistowskiego”. Partie wokalne / recytatywy / elementy performance w wykonaniu Roksany Vikaluk, częściowo zapisane, częściowo improwizowane, oparte na wybranych fragmentach przemówień, poddanych częściowej dekonstrukcji, zostają skonfrontowane z muzyką tworzoną przez W/Sz Quartet. Zadanie zespołu instrumentalistów nie polega bynajmniej na tworzeniu jednostajnego tła dla wokalnej ekspresji. Każdy z nich w zależności od sytuacji może przybrać rolę sędziego, oskarżonego, świadka, komentatora, etc. Każdy z nich może, lecz nie musi ulec miażdżącej sile sugestii wokalnych fraz, ich absurdalności lub logice.

WYKONAWCY | Roksana Vikaluk – wokal, elektronika / Marcin Gokieli – wokal / Szymon Wójciński – fortepian / Ksawery Wójciński – kontrabas / Maurycy Wójciński – trąbka / Krzysztof Szmańda – perkusja

ROKSANA VIKALUK | Pochodząca z Ukrainy artystka, mieszka i tworzy głównie w Polsce, Ukrainie, Niemczech. Ukończyła średnią szkołę muzyczną w Tarnopolu (Ukraina), poznając tajniki brzmienia fortepianu klasycznego. Naukę kontynuowała w Polsce pod kierownictwem Ewy Bem w policealnym studium jazzu im. H. Majewskeigo w Warszawie. Kontakt ze wspaniałymi muzykami (m. in. Józefem Skrzekiem z SBB) posłużyły jako inspiracja do rozwijania własnej ścieżki twórczej. Wraz ze zdobytym dyplomem magistra na Akademii Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Katowicach (kompozycja, aranżacja, kl. prof. A. Zubek) pozyskała wiedzę o wewnętrznej budowie kompozycji muzycznej. Współpraca z Triem A. Jagodzińskiego, Szymonem Szurmiejem i Janem Szurmiejem (Teatr Żydowski, Warszawa), Moniką Strzępką, Żanną Gierasimową, Tomaszem Szukalskim, Piotrem Wojtasikiem i wielu innymi wspaniałymi twórcami miała ogromny wpływ na jej rozwój artystyczny i twórczy. Wspólnie z niemieckim multiinstrumentalistą Wolframem Spyrą (DER Spyra) tworzą duet Moon&Melody. Śpiewa i akompaniuje na fortepianie, instrumentach elektronicznych oraz bębnie (Low Tom). Komponuje muzykę i aranżuje. Zajmuje się także działalnością pedagogiczną. Jako aktorka realizuje się na scenie teatralnej. Eksperymentuje. Jest autorką oraz współautorką ponad 10 wydanych płyt. Nagranie płyty MIZRAH było konsekwencją nagrody, którą otrzymała z rąk Czesława Niemena na konkursie Nowa Tradycja w Warszawie; płyta została wydana przez miesięcznik JazzForum (2002). Aktorka Teatru Żydowskiego (Warszawa). Współautorka oraz aktorka spektaklu „Taki jeden dzień” (wg powieści Sz. Alejchema). Autorka muzyki do spektaklu „Jaskółka” (wg I. Turgeniewa, reż. Ż. Gerasimowa, Teatr Rampa, Warszawa), w którym również występuje, jako śpiewająca aktorka. Inspiracje: neoklasycyzm, jazz, ethno, elektronika, poezja, pantomima, szum liści, miękkość trawy, krzyk zwierzęcia oraz cały otaczający Świat.

MARCIN GOKIELI | Muzyk i teoretyk. Od około 20 lat pracuje nad rozszerzonymi technikami wokalnymi. Łączy tekst, ekspresję wokalną i środki muzyczne w jednorodny przekaz. Współpracował / współpracuje z takimi muzykami, jak Daniel Pigoński, Paweł Szpura, Raphael Rogiński, Ksawery Wójciński, Paweł Szamburski, Łukasz Rychlicki, Dominik Strycharski, Hubert Zemler i inni. Zajmuje się również filozofią, teorią literatury (wykładowca Artes Liberales UW). Współpracuje z artystami wizualnymi, projektantami i filmowcami (Rafaela Drazic, Małgorzata Gurowska).

WÓJCIŃSKI/SZMAŃDA QUARTET | Zespół czterech indywidualności muzycznych. Pomysłodawcami przedsięwzięcia są bracia Wójcińscy, którzy po latach niezależnej działalności w różnych składach postanowili stworzyć nową formację, zapraszając do współpracy cenionego perkusistę Krzysztofa Szmańdę. Muzyka kwartetu oparta jest na swobodnej improwizacji, która w naturalny sposób przybiera formę zamkniętych kompozycji. Charakter muzyki tworzonej przez zespół jest wypadkową wielu doświadczeń i inspiracji każdego z wykonawców. Wspólnym mianownikiem dla muzyków stała się otwartość na muzykę ponad stylistycznymi podziałami. Takie podejście do materii dźwiękowej wynika z pragnienia wolności, która jest kwintesencją muzyki improwizowanej. W kwietniu 2016 nakładem Fundacji Słuchaj ukazała się pierwsza płyta kwartetu „Delusions”. Jest ona zapisem pierwszego (sic!) spotkania zespołu, które miało miejsce w grudniu 2014 w Warszawie.

„Kiedy po raz pierwszy zasiadaliśmy w nagraniowym studiu, we czterech, nasza intencja była prosta i skromna. Chcieliśmy tylko pamiątki z naszego pierwszego muzycznego tete a tete, jakiekolwiek by ono nie było. Nikt z nas wówczas nawet przez chwilę nie pomyślał, że już wkrótce nagranie to stanie się naszą debiutancką płytą. Czy więc zawierzymy przypadkowi czy zaufamy przeznaczeniu albo nieubłaganej, a często wręcz nie dającej się od razu dostrzec wyższej konsekwencji zdarzeń? Czasem po prostu zdarza się i tak, że kiedy ludzie spotykają się po raz pierwszy by wspólnie muzykować, powstaje coś więcej niż nawet bardzo kunsztowny układ dźwięków. Bywa, że spoza nut wyłaniać się zaczyna magia wspólnego odkrywania muzyki na nowo, a zwykłe spotkanie staje się czymś, czego zwyczajnie nie sposób opowiedzieć, ponieważ zdarza się tylko raz. Wierzymy, że ten moment nam się zdarzył i pragniemy się nim teraz z Wami podzielić.”

KSAWERY WÓJCIŃSKI | Kontrabasista i kompozytor. Wszechstronny muzyk o wielkiej wrażliwości na brzmienie. Nie boi się eksperymentów. Jego zainteresowania sięgają od muzyki dawnej aż po najbardziej wyrafinowaną improwizowaną muzykę współczesną. Współpracował z takimi muzykami jak: Charles Gayle, Uri Caine, Mikołaj Trzaska, Maciej Obara, Michael Zerang, Satoko Fuji, Nicolle Mitchell, Tim Sparks, Klaus Kugel, Marek Kądziela, Ken Vandermark, Tim Daisy, Mats Gustafsson, Gaba Kulka, Robert Rasz, Wacław Zimpel, Paweł Postaremczak, Raphael Roginski, Robert Kusiołek, Krzysztof Dys. Współtworzy takie formacje jak: Emergency, Hera, Infant Joy, Charles Gayle trio, Affinity. Koncertuje w kraju i za granicą. Jest znany również ze swych wokalnych eksperymentów, które przywodzą na myśl ducha takich artystów jak Tom Waits czy Frank Zappa. Ma na koncie udział w kilkunastu nagraniach, występował na prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą. W roku 2014 ukazała się jego solowa płyta: „The Soul”.

SZYMON WÓJCIŃSKI | Pianista, improwizator, kompozytor, aranżer, poruszający się w rozległym spektrum stylistycznym, nieustannie eksplorujący muzykę od klasycznej począwszy, poprzez jazz, skończywszy na współczesnej muzyce improwizowanej. Uczęszczał do różnych szkół muzycznych, swoje umiejętności doskonalił również na licznych warsztatach muzycznych (m.in. w Chodzieży, International Jazz Platform w Łodzi). Uczestnik licznych wydarzeń muzycznych w Polsce i Europie (m.in. wraz z zespołem Emergency na festiwalu Nordischerklang, koncerty z Sylwią Białas oraz H-P Salentinem jako European Jazz Ensemble). Inicjator, lider i uczestnik wielu projektów muzycznych (m.in. Emergency). Wraz z zespołem Emergency finalista Jazz Juniors (2002), Bielskiej Zadymki Jazzowej (2003). Laureat festiwalu FAMA (2005, 2015), Europejskich Intergacji Muzycznych w Żyrardowie (2005), finalista konkursu Instant Piano Composer w ramach Festiwalu Transatlantyk 2014, 2015 oraz 2016. Obecnie przygotowuje się do nagrania płyty z własnym, solowym materiałem. Współpracował i współpracuje z takimi muzykami jak Paweł Postaremczak, Wacław Zimpel, Robert Rasz. Sylwia Białas, Halina Zimmermann, Marek Kądziela, Hans-Peter Salentin, Jarosław Bothur.

MAURYCY WÓJCIŃSKI | Trębacz jazzowy. Jest pracownikiem Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, którą ukończył pod okiem znakomitego Piotra Wojtasika. Jest zdobywcą indywidualnej nagrody na Festiwalu Big Bandów w Nowym Tomyślu (2006), laureatem I nagrody indywidualnej Tarnów Jazz Contest (2009). Z zespołem Leny Romul zdobył III miejsce na Krokus Jazz Festival w Jeleniej Górze (2009) oraz I miejsce na Jazz Juniors w Krakowie (2010). Razem z Boo-Bop Project uzyskał I miejsce na Europejskich Integracjach Muzycznych w Żyrardowie W roku 2012 otrzymał wyróżnienie na XV Ogónopolskim Przeglądzie Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni. Z zespołem Michał Szkil/Bartosz Pernal Quintet zdobył Grand Prix na Tarnów Jazz Contest (2011) oraz I miejsce na międzynarodowym konkursie zespołów jazzowych w Getxo w Hiszpanii (2013). Otrzymał również Grand Prix I Konkursu Improwizacji Jazzowej w Chodowie. Współpracował z zespołami: Lena Romul Quintet, Big Band Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Big Band Filharmonii Opolskiej, Deutch-Polnisches Jugendjazzorchester, Dziki Jazz, Boo-Bop Project, Pernal/Szkil Quintet, Emergency Sextet, Funk’n’tronic oraz z japońskim zespołem Quasimode. Ponadto przy różnych okazjach występował m.in. z Grzegorzem Nagórskim, Maciejem Sikałą, Leszkiem Możdżerem.

KRZYSZTOF SZMAŃDA | Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie perkusji w 1999 roku. W latach 2000-2002 odbył podyplomowe studia w Thornton School of Music University of Southern California w Los Angeles, gdzie doskonalił swe umiejętności u boku m.in. Petera Erskinea, Ndugu Chanclera I Erika Forrestera. Jest współzałożycielem poznańskiej formacji – Soundcheck, która w październiku 2004 roku zwyciężyła w międzynarodowym konkursie jazzowo-bluesowym w Usti nad Łabą (Czechy), a w kwietniu 2005 roku zdobyła Grand Prix festiwalu Jazz Nad Odrą we Wrocławiu. Szmańda został tam wyróżniony indywidualnie przez jury festiwalu. W listopadzie tego samego roku Soundcheck zdobył drugą nagrodę w konkursie Krokus Jazz Festiwal w Jeleniej Górze oraz Klucz Do Kariery podczas Jesieni Jazzowej – Gorzów Jazz Celebration.Krzysztof Szmańda współpracował z Big Bandem Zbigniewa Namysłowskiego, z zespołami Kuby Stankiewicza, Macieja Kocinskiego, Krzysztofa Dysa, Adama Pierończyka, Lory Szafran, Włodka Pawlika, Adama Bałdycha, Janusza Szroma, Marcina Olaka, Olega Kirejewa, Keitha Javorsa, a ponadto z Trifonidis Orchestra oraz Visegrad Jazz Quartet.Jest członkiem międzynarodowego kwintetu jazzowego Kattorna, który w październiku 2006 zdobył nagrodę publiczności na konkursie Berlin Jazz Award, a w listopadzie 2006 – trzecią nagrodę na Krokus Jazz Festiwal w Jeleniej Górze. Na festiwalu w Jeleniej Górze Szmańda otrzymał nagrodę specjalną. Jest zatrudniony na stałe w zespole orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie.